lauantai 29. huhtikuuta 2023

Päivä 3 Colombaronesta Pometoon

Illallinen eilen illalla Colombaronen kylän ainoassa ravintolassa oli aivan superhyvä. Hyvän ravintolan merkki, että mitään ruokalistoja ei ole vaan tarjoilija ja kokki pohdiskelevat, että mitähän he meille tarjoilevat. Näissä pikkukylien ravintoloissa on usein syöty ne kaikkein parhaimmat illalliset ja hintakin vielä tosi vaatimaton.
Koska illalla syötiin niin hyvin, ei haitannut vaikka aamiainen olikin tyypillinen italialainen omatoimisurkuaamiainen ja nyt osattiin jo käyttää kapselikahvikonetta.
Päästiin jo kahdeksalta liikkeelle, ilmassa oli vähän sateen uhkaa. Kiirehdittin kohti kylää, jossa piti olla opaskirjan ja meidän emäntämme Danielan mukaan avoin baari. No baari oli kuitenkin kiinni ja jatkettiin matkaa. Tämän päivän matkan varrella olisi ehkä vielä yhdessä kylässä baari joka voisi olla auki tai sitten ei. Edessä kuitenkin noin seitsemän tunnin vaelluspäivä, niin jotain evästä olisi hyvä saada mukaan. Kauppoja kun ei näissä pikkukylissä ole.
Baari oli onneksi auki ja hauska ja huumorintajuinen isäntä tekaisi meille herkulliset eväsleivät mukaan otettaviksi. Ei tarvinnut onneksi selvitä koko päivää sipseillä ja muutamalla omenalla.
Ollaan alkumatkasta vielä todellisella viinialueella, viinitarhoja on joka puolella.
Vähitellen asutus alkaa harventua.
Loppumatkasta ohitamme Columbanon patsaan. Pyhä Columbano oli irlantilainen munkki (543- 615) joka vaikutti näillä seuduilla ja perusti mm. Bobbion kuuluisan luostarin. Meidän pitäisi saapua Bobbioon ylihuomenna. Columbano on muuten moottoripyöräilijöiden suojeluspyhimys, ei aavistustakaan miksi.
Saavuttiin hikisinä majapaikkaamme Pometossa. Sää oli lämmennyt ja aamun sateen ripottelu tiessään. Emäntämne Paola pahoitteli kun ilma on niin kylmä. Kukkuloita ylös ja alas rinkka selässä toivoisi ilman muuta viileämpää säätä. Aamulla oli mukavasti vain 11 astetta lämmintä, mutta aurinko lämmittää nopeasti ilman yli kahteenkymmeneen asteeseen.
Paola haluaa viedä meidät illalla pienellä Fiat pandallaan syömään jonnekin tuttunsa ravintolaan. No mikäs siinä, tänään on jo kävelty riittämiin.